Válka na poli kryptoměn
Jak funguje kryptoměna
- Principem Virtuální měny je, aby nikdo – autor ani jiní subjekt, skupina či vláda – nemohli ovlivnit měnovou hodnotu, zabavovat účty, ovládat peněžní toky nebo způsobovat inflaci. A nesmí podléhat závislosti na tradičních měnách.
- Hodnota vychází z nabídky a poptávky trhu a hodnota není kryta komoditami.
- Kryptoměny mohou být uloženy jak v osobním počítači ve formě souboru nebo uchovávány pomocí služby třetí strany. Možné je uložené finance evidovat i off-line.
K dnešnímu dni je na trhu virtuálních měn přes 900 různých kryptoměn o celkové kapitální hodnotě přesahující 100 miliard dolarů. Nejznámější virtuální měnou je Bitcoin. Jenže ten už od 1. 8. 2017 není tím, čím v minulosti byl. Došlo totiž k rozdělení na bitcoin a bitcoin cash. Mimo to do podvědomí začínají vstupovat také další virtuální platidla.
K rozdělení bitcoinu došlo z důvodů nárůstu transakcí, které začali dosahovat kritické hranice síťové kapacity, což by vedlo k prodloužení schvalovacích intervalů z minut na hodin až dny. Jedná se o poměrně velkou intervenci do kredibility kryptoměn. Což se promítlo v poklesu o pět procent. K větším nuancím na burze však nedošlo.
V případě že by docházelo k snížení času v ověřování transakci, neměl by bitcoin šanci držet krok s konkurencí. Kryptoměnu může utvářet takřka kdokoli, což zvyšuje nátlak na konkurenceschopnost nejsilnějších lídrů na poli s virtuální měnou.
Firmy volí spíše Ripple
V červenci na světových trzích vzbudila zájem méně známá měna Ripple, která při kapitálním obsahu přesáhla 6,6 miliardy dolarů, což jí staví na třetí příčku ve světe kryptoměn. Ripple při svém stratupu sponzorovaným například společností Google Ventures ve čtvrtém čtvrtletí dosáhla neuvěřitelného meziročního nárůstu o 3 977 procenta.
Ve finančním online světě bitcoinu je ripple považován za odpadlíka. Jeho tvůrci totiž spolupracují s bankami a dalšími finančními subjekty což je u alternativních měn tabu. Dalším důvodem je, že ripple je na rozdíl od bitcoinu netěžitelný.
Ripple navíc vybočuje i tím že cílí na mezinárodní platby v převážně firemní prostředí. Jeho schopnost konkurence je spíše vůči poskytovatelům mezinárodních plateb, jakými jsou Western Union, Paypal a banky.